Cesta do minulosti: HCU jako bod zlomu

Vraťme se na chvíli do prosince 2022 protože k tomuto datu celý článek směřuje. Google totiž vypustil do světa tzv. HCU aktualizaci (Helpful Content Update), tedy aktualizaci užitečného obsahu. Tato aktualizace byla jako zemětřesení, která otřásla základy SEO světa.

Podle oficiálního prohlášení Googlu měla tato aktualizace algoritmu zajistit, že „lidé uvidí ve výsledcích vyhledávání původní, užitečný obsah vytvořený lidmi pro lidi, spíše než obsah vytvořený primárně pro získání návštěvnosti z vyhledávačů.“

Zní to jako pohádka o spravedlivém králi, který chce pro své poddané jen to nejlepší, viďte? Ale realita je, jak už to bývá, mnohem složitější.

Vzpomněl jsem si na příspěvek na platformě X realistického pohledu od Daniela Harta „Google vypustil Helpful Content Update a lhal o něm dva roky (a počítání pokračuje). Během těch dvou let zapekli hodnocení ‚užitečnosti‘ do základních algoritmů, aby webové stránky nemohly přesně určit jejich záměr, a skrývali pravdu.“

Za poslední rok a půl jsem byl nejenom já svědkem fascinujícího představení. Hlavními protagonisty? SEO influenceři s morálkou pružnější než guma od trenýrek.

Na platformě X se střídali SEO influenceři, prodávající své „zaručené“ audity za částky, při kterých jsem i tak trošku zbledl závistí. Viděli jsme falešné screenshoty „úspěšných“ recoverů a nekonečný proud „hypotéz“ o tom, co vlastně HCU je a jak tvořit ten správný, „užitečný“ obsah.

Ale zatímco jsme všichni hypnotizovaně sledovali toto představení, za oponou se odehrávalo něco mnohem mnohem významnějšího.

Sleduj peníze, najdeš pravdu

Jak trefně poznamenal Jason Kint na platformě X: „Google měl strategii přesunu svých ‚příjmů z reklamy v obsahové síti‘ pomocí svého adtechu (s nižší marží) napříč webem tím, že je svázal se svou poptávkou po vyhledávání, aby přesunul příjmy z reklamy zpět na své vlastní platformy (s vyšší marží).“

Vyhledávače fungují stále stejně. Co se mění, je apetit po větších ziscích. Google není charitativní organizace – je to veřejně obchodovatelná společnost s jediným cílem a tím je jak jinak než uspokojit své akcionáře. A jak to dělá? Tím, že vytváří digitální ekosystém, ve kterém jsme všichni uvězněni.

Podívejme se na fakta:

  1. Google čelí žalobě kvůli monopolnímu chování a moc růžově to s ním nevypadá. Zdroj: New York Times
  2. Když Google Ads tým nesplnil své kvartální cíle, jednoduše zmanipulovali ceny reklam. Zdroj: Search Engine Land
  3. Dohoda s Redditem o scrapování dat, následovaná náhlým a nevysvětlitelným nárůstem organické návštěvnosti Redditu.

Zdroj: https://x.com/ViperChill

Google už dávno není jen vyhledávač. Je to spíše digitální obchodní centrum (marketplace), kde každý kout je zaplněn reklamou. Shopping Results, YouTube videa, další rozšířené výsledky vyhledávání – to vše jsou nástroje, jak udržet uživatele co nejdéle na platformě Googlu a vytřískat z něj co nejvíce peněz.

Je to jako kdyby knihovník neustále přestavoval police, aby vás donutil projít kolem reklam, než najdete knihu, kterou hledáte.

Zdroj: https://housefresh.com/how-google-decimated-housefresh/

Je SEO mrtvé? Spíše se mění v něco nového

SEO není mrtvé. Je to spíše jako chameleon, který mění barvy, aby přežil v novém prostředí. Technické SEO bude existovat, dokud budou existovat webové stránky. Ale tradiční SEO, jak jsme ho znali, prochází dle mého názoru hlubokou transformací.

Co to pro nás znamená?

  1. Musíme být připraveni na to, že organická návštěvnost bude klesat na úkor placeného vyhledávání i když bude mít stále vyšší podíl.
  2. Náklady na placenou reklamu budou stoupat. Je to jednoduchá rovnice – méně organického prostoru znamená vyšší cenu za placený prostor.
  3. Budeme muset být kreativnější a adaptabilnější než kdy dříve.

Co nás čeká za digitálním horizontem?

Stojíme na prahu nové éry. SEO není mrtvé, ale prochází reinkarnací. V ČR ještě tak dramatické změny nemusíme vidět, takže můžeme být klidnější. Musíme být ovšem připraveni na to, že cesta vpřed nebude snadná. Bude vyžadovat kreativitu, adaptabilitu a možná i trochu digitálního vzdoru.

Sledujme vývoj v USA, připravme se na možné změny přicházející přes Atlantik. Nejen proto, že jsou technologickým lídrem, ale také proto, že právě tam se odehrává soudní bitva, která může změnit podobu digitálního světa.

Mezitím? Nepřestávejme pracovat. Ano, i na SEO. Nepřestávejme inovovat. Nepřestávejme se ptát. Protože jen tak můžeme zajistit, že SEO – ať už v jakékoliv formě – bude i nadále relevantní a přínosné.

SEO není mrtvé. Jen se proměňuje. A je na nás, abychom se proměnili s ním.